dag 6: pelgrim of toerist - Reisverslag uit Kranenburg, Duitsland van helma onderweg - WaarBenJij.nu dag 6: pelgrim of toerist - Reisverslag uit Kranenburg, Duitsland van helma onderweg - WaarBenJij.nu

dag 6: pelgrim of toerist

Door: Helma

Blijf op de hoogte en volg helma

20 April 2014 | Duitsland, Kranenburg

Vanmorgen heerlijk vroeg wakker, het was een uur of 6 denk ik. Nog lekker na gedoezeld en de rest van de morgen besteed aan het plaatsen van het verslag van de eerste dag. Na veel gepruts is het geloof ik dan alsnog gelukt. Heerlijk zo'n dag niets doen. De gastheer is al druk op zijn land alwaar een tipi moet verrijzen in de toekomst in een permatuin. De hond bedelt om aandacht. Ik mag vanmiddag de fiets van de gastvrouw lenen voor een site-seeiing rondom Kranenburg. Eerst een vega-ontbijt en dat smaakt extra lekker op het trapje van de pipo-wagen. Wat een leven heb ik toch op dit moment. Na mijn verlate ontbijt, op de fiets, heuvel op en heuvel af met de wind in de rug. Er waait een zandhoos van een akker alsof er een dikke bruine mist hangt. Mijn gezicht wordt gezandstraald. Dat zal dan wel op zijn pelgrims zijn: makkelijk en goedkoop. De via Romana staat hier ook goed aangegeven evenals mijn pelgrimsroute, de andere kant op. Al snel ben ik in het centrum bij de kerk van Petrus en Paulus. Prachtige kerk met een lange geschiedenis. Een kaarsje voor iedereen die het nodig heeft of anderszins kan gebruiken.Als slagroom op het toetje mag ikzelf een stempel in mijn paspoort zetten. De glas in lood ramen zijn erg mooi, stilistisch in blank met zwart/grijs tinten en blank met blauw glas. Het oude centrum met delen van de stadsmuur doen vroeg middeleeuws aan.
In het stadje tussen de huizen is het bloedheet. Ik fiets zo lekker makkelijk met de wind in de rug dat ik besluit door te fietsen naar Wyler. Dat had ik gisteren rechts laten liggen. Het is een prachtig oud en heel klein kerkje, helemaal weggedrukt achter een nieuw vervangend exemplaar en die heeft helemaal geen uitstraling. Zonde gewoon van zo'n gedrocht. De weg terug valt tegen, dwars tegen de wind in en erge dorst. Dus aangelegd in Kranenburg bij de ijsboer voor een overheerlijke shake, waarvan ik niet weet maar hij is zo lekker dat ik maar een tweede bestel. Dat er een ober met mogelijkheden serveert maakt het allemaal nog leuker. Heerlijk in het zonnetje mensen kijken. Skinheads komen hier nog veel voor, evenals mannen in leren pakkies op een motor. Voor eten en drinken is hier voldoende te krijgen. De beloofde foto's zet ik vast op de mail. En dan terug naar mijn pipo-wagen. Ik doe maar even de was, die kan mooi drogen in de wind en de zon. Mijn avondmaaltje eet ik op het trapje van de pipo-wagen, wat een heerlijk vakantie gevoel.
Nog even de slaapplaatsen en maaltijd geregeld voor morgen. Morgen gaat de reis naar de markt in Goch. Maar de slaapplaatsen is een kilometer of 3-4 voor de markt en dat vind ik heel niet erg. Ik ben benieuwd. Het gastgezin komt weer thuis en ik speel wat met de hond. Gastvrouw Carolien laat me zien dat ik al heel erg op de route voor morgen zit dus dat komt mooi uit. Hoewel ik nog heel graag een paar nachten in de pipo-wagen zou willen slapen wil ik ook wel weer verder. Iedereen die eens leuk en anders wil overnachten kan ik dit adres aanraden. Als je met zijn 2 bent moet je wel heel verliefd zijn want het bed is niet heel erg groot. Maar het is enorm leuk, ik kan het iedereen aanraden. Jeroen en Carolien komen afscheid nemen. Ik wil ze morgenvroeg niet wakkermaken. Carolien heeft een mand met lekkere dingen voor morgen klaargemaakt. Ze gaan paasvuur vieren bij buren. Ik heb in het begin van de avond in de verte wat rook gezien maar flinke paasvuren heb ik nog niet gezien.
We nemen hartelijk afscheid van elkaar met alle goeds voor iedereen. Ze gaan me volgen onderweg en ik ben zeker van plan nog eens terug te komen voor de pipowagen of misschien wel voor de tipi die dan misschien klaar is. Rene appt dat het paasvuur bij hun ook brandt. Vuur, het blijft een mooi iets en mijn houtkacheltje snort er lustig op los.

  • 20 April 2014 - 21:22

    Joke Van Erp:

    Lieve Helma, Dit is echt intens genieten van al het moois dat je wordt aangeboden. Als Pelgrim je een toerist voelen of anderom. Het maakt eigenlijk niet uit. Ik wens je nog heel veel van zulke fantastische dagen. In gedachte geniet ik met je mee.

    Bon Camino. Liefs Joke.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

helma

Actief sinds 24 Maart 2014
Verslag gelezen: 809
Totaal aantal bezoekers 199740

Voorgaande reizen:

15 April 2014 - 15 September 2014

de weg naar Santiago de Compostela

Landen bezocht: