dag 12: van Walbeck naar Straelen. - Reisverslag uit Walbeck, Duitsland van helma onderweg - WaarBenJij.nu dag 12: van Walbeck naar Straelen. - Reisverslag uit Walbeck, Duitsland van helma onderweg - WaarBenJij.nu

dag 12: van Walbeck naar Straelen.

Door: helma

Blijf op de hoogte en volg helma

26 April 2014 | Duitsland, Walbeck

Niet zo denderend geslapen. Veel wakker omdat ik geen vorm in het kussen kan krijgen. Om kwart over 8 ontbijt en voorbereiding van de route want gister is wel gebleken dat de stickers hier sporadisch te zien zijn. Ik denk dat ik de route op de kaart wel enigszins helder heb. Ik vraag de FB-groep om advies omtrent mijn internet gebeuren. Misschien kunnen zij meedenken naar een oplossing. Ik zie het vanavond wel, als ik internet heb. Ik wandel nog even rond de kapel en de kerk. Natuurlijk gesloten. Nu kan invoegen de pastoor zijn bed uitbellen maar dat vind ik iets te veel van het goede.
Dus afscheid van dit kleine dorpje waarvan eigenlijk alleen het hotelletje en het pleintje mooi zijn. Nergens een sticker of wegaanduiding te vinden. Vragen aan 2 kletsen vrouwen geeft ook geen duidelijkheid. Maar de een geeft na lang nadenken aan dat het bos in de verte het landgoed is waar ik ongeveer doorheen moet. Ik neem de weg linksaf richting het landgoed en loop tot de Fossa Eugeniania en steek deze over. De kaart in het boek komt redelijk overeen met wat ik zie. Das mooi want dan zit ik op de goede weg. Na 2 uur lopen kom ik op een punt dat ik rechtdoor zou moeten maar die mogelijkheid is er niet. De vrouw met gehandicapt jongetje wil graag helpen. Zij heeft ook geen weet van een pelgrimsweg. Maar de richting die ik nu loop komt uit in Kevelaer. Totaal de verkeerde kant dus. Een oudere man in een overdekte brommer zegt ook dat Straelen geheel de andere kant op is. Hij wil me wel brengen. Ik vind het allemaal erg lief maar ik zie mezelf met rugzak nog niet achterop die overdekte brommer zitten. Dus loop ik de hele weg weer terug. Wel jammer want het was een mooi pad. Lekker onder de bomen en in de zo'n. Nou daar sta ik dan weer, 2 uur later dan het moment dat ik de afslag naar link nam. Dus loop ik maar rechtdoor en na een half uur kom ik weer bij de Fossa Eugeniania. Deze moet ik oversteken maar ook dat kan niet, er is geen weg aan de overkant. Dan ben ik er helemaal klaar mee. Ik loop wel langs de drukke weg naar Straelen. Als ze nog te beroerd zijn om stickers te plakken of anderszins iets duidelijk te maken, ga ik ook niet van de als prachtig omschreven natuur genieten. Lopen naast een weg met druk verkeer is niets voor mij ik erger me groen en geel. En ook al die bloemenkassen komen mijn neus uit. Gelukkig zie ik de kerktoren van Straelen al snel. Er is een Klosterstrasse in Straelen en ergens hoop ik dat er ook echt een klooster staat. Maar helaas..... Dus noodgedwongen maar weer in een hotel. De eerste wekt mijn afschuw. Het ziet er vies en afgeleefd uit. Op naar de volgende. Ik weet, het is een pelgrim onwaardig maar laten weten het er maar op houden dat ik een prettig onderdak heb voor de komende nacht. Ben even lekker het centrumpje ongewenst en de kerk bewonderd. Nieuwe voorraad noodrantsoen en eten voor morgen gehaald. Zie meteen dat de bakker morgenvroeg (zondag) om 8.00 uur al open is. Dus morgen nog ff lekker verse broodjes halen.
Ma nog even aan de Phone gehad. Met de voetjes gaat het goed, de onderbenen jeuken wat maar als het hier bij blijft ben ik al blij. In Nederland is het Koningschap. Vanavond even journaal kijken op het tv-scherm dat groter is dan mijn bed. Daar zal vast wel een nederlandse zender tussenzitten. Met de voeten op de reling van mijn balkon, tik ik dit verslagje. Een groep mannen hebben beneden in de tuin de grootste lol om een zelfdenkende grasmaaimachine. En ik geniet van het zonnetje. Zo direct even een slaapplaats regelen in Steyl, misschien wel bij de nonnen.

• 26 April 2014 - 17:48

Linda:

Ha Helma,

Het is me wat met die bestickering, jammer, maar gelukkig kwam je er weer uit.
    Ik heb even gegoogeld naar Steyl, de plaats waar je morgen naar toegaat.
    Een heel mooi oud plaatsje, met mooie oude gebouwen, dat beloofd wat.
    Een fijne avond nog!!

• 27 April 2014 - 14:49

Henry:

Tegen de tijd dat je over bent, heb je de afstand zeker twee x gelopen?? (getuigschrift met omwegen..!!)