dag 79: van Apinac naar Retournac - Reisverslag uit Retournac, Frankrijk van helma onderweg - WaarBenJij.nu dag 79: van Apinac naar Retournac - Reisverslag uit Retournac, Frankrijk van helma onderweg - WaarBenJij.nu

dag 79: van Apinac naar Retournac

Door: helma

Blijf op de hoogte en volg helma

02 Juli 2014 | Frankrijk, Retournac

Woensdag 2 juli: van Apinac naar Retournac.
Heb vannacht geen oog dichtgedaan. De nazit van de bbq, inclusief geluid van spelende kinderen, duurde tot ruim 1 uur. Toen barstte het onweer los. Elk uur wakker geweest en om 7.00 uur toch wel geradbraakt opgestaan. De toppen van de bergen in de verte zijn in mist gehuld. Lekker kopje koffie en sigaretje in de ochtendkoelte, het is 13 graden. Om 8.00 uur op pad. Er is wat ochtendverkeer zodat ik bij elke bocht in de weg naar de andere kant toe moet om goed zichtbaar te blijven voor de slaperige Fransen achter het stuur. Het is een mooie weg. Prachtige vergezichten laten wolken zien die uit de dalen omhoogtrekken. Het bosbouw gebied heb ik blijkbaar achter me gelaten en er zijn boerderijen voor in de plaats gekomen. Ik zie veel gespecialiseerde bedrijven waar een ras gefokt wordt. Zelfs een weiland met varkens in de blubber. Ik heb de pas er goed in want om half 10 heb ik Tiranges al bereikt. Helaas verpruts ik de tijd d oor de meest vanzelfsprekende weg te nemen en dat moest nu juist niet. Tegen 10.00 uur worden her en der koeien naar buiten gedreven en dat moet dan over de openbare weg. Blijft een mooi gezicht, zo'n kudde koeien. Sommigen hebben blijkbaar een straf want die lopen met een enkelband. De wolken blijven opstijgen en af en toe prikt de zon flink maar de wind is bij vlagen nog fris. In de verte meen ik tafelbergen te zien, net als rondom Le Puy. Daar ga ik naar toe. Kan bijna niet wachten om er aan te komen. De weg ernaar toe was lang maar erg mooi. Ik had het niet willen missen. Dan moet ik een bospaadje afdalen maar een groot hek verhindert dat. Ik kan er niet omheen en het bord met "interdit" maakt dat ik er ook niet overheen wil klimmen. Volgens mij is het gewoon een opslag van een schroothandelaar en het hek illegaal want het pad staat gewoon op de kaart en Google is ook niet op de hoogte van het hek. Dan maar helemaal om. 3 kwartier verder loop ik tussen 2 bergen met daar tussenin helemaal onderin een rivier de erg veel kabaal maakt. Hier wordt energie opgewekt. Ik ben een hele poos gedaald en zal dus ook weer moeten stijgen. Eerst maar eens een eetplekje vinden. En dat valt nog niet mee. Zoveel "aire de picknicks" er langs de snelweg staan, zo weinig zie je ze daarbuiten. Ik ben al een uur aan het stijgen en zou dan een heel steil pad omhoog het bos door moeten. Ik heb daar geen zin in, liever loop ik op de weg en dan maar wat langer maar dat hele steile klimmen heb ik ondertussen wel gehad. Dus wordt het 3 kwartier om het bos heenlopen op een ligt hellende weg. De jas kan ook wel uit en in de oprit van iemand die aan tuinaanleg doet, doe ik mijn lunch. Wat er ook wel heel erg aan toe. Nog een uur en dan ben ik in Retournac. Tot dan is het zo ongeveer valsplat lopen en dat voel ik in mij knieën. Als ik omkijk is de lucht bijna zwart. Dat al de onweersbui van 14.00 uur zijn. Ik moet zorgen dat ik hem voorblijf. Het is niet ver meer maar het dondert dat het kraakt. In het hotel is een dame achter de bar. Als zij mij naar mijn kamer heeft gebracht barst het onweer echt los. Het regent even zo hard dat ik de overkant van de straat niet kan zien. Na een half uurtje schijnt de zon weer en kan mijn was weer drogen. Het restaurant is s' middags gesloten. Daarom heb ik een sleutel van de achterdeur. Ik moet vreselijk zoeken maar blijk via de kelder weer op straatnivo te kunnen komen. Wat een gedoe. Dan maar eerst de route voor morgen. Ik loop morgen tot Lavoute-sur-Loire. Dan hoef ik daarna maar een korte etappe naar Le Puy en Velay. Dan loop ik de laatste 10 km weer via de GR3 en kom ik Le Puy binnen zoals pelgrims dat al eeuwen doen. In Vezelay liep het net allemaal even anders. Nu wil ik Le Puy lopend zien in plaats vanuit de auto zoals al die keren dat ik naar La Deveze ging. Het lijkt me machtig mooi. De weervoorspellingen voor Le Puy zijn goed. Ik zal Guy en Nicole eens gaan mailen dat ik er aan kom. Dat heeft Guy nooit gedacht dat ik dat zou halen. Maar ik ben er nog niet.
Even met moeders aan de phone. Vanavond alweer een afscheidsmusical. De tijd vliegt.
Het loopt tegen 18.00 uur en ik heb grote behoefte aan koffie. Lekker op het terrasje voor het hotel. De vrouw is allervriendelijkst en ik krijg een lekkere grote bak. Heerlijk! Daarna even een wandelingetje naar de pharmacie want mijn gehwohl is bijna op. Hoe erg de pillendraaister ook haar best doet, ze kan geen soortgelijk middel vinden. Dan moeten ze het in Le Puy hebben. Aansluitend een wandelingetje door het toch wel kleine centrum. Ik had het groter verwacht. Maar het is een leuk stadje. Bij een makelaar eens de huizenprijzen bekeken maar boven de 2 ton is er geen huis te krijgen. De energielabels vallen bijna allemaal in het hoogste segment dus als je hier een huis zou willen dan moet je erg veel geld steken in het energiezuinig maken. GR3 loopt langs het hotel dus ik kan zo de route op morgen. Zit me ineens te bedenken dat ik vandaag helemaal geen foto's heb gemaakt. Dat komt omdat ik op gps heb gelopen en niet altijd bereik heb. Ik kan niet het loopscherm wegklikken om de camera te gebruiken want dan kom ik niet meer op de route als ik geen bereik heb. Ik kan ook nog maar 160 foto's plaatsen tot dat ik naar huis ga. Maar er komen nog mooie plekjes genoeg. Het is sneu voor de plaatjeskijkers maar het is niet anders. Nog even een drankje op het terras en de vrouw van het hotel maakt een praatje over de voetbal op tv (België tegen Amerika geloof ik). Zo direct maar eens gaan eten en lekker vroeg naar bed.

• 03 Juli 2014 - 00:26

Yeper:

De ogen dicht en ik loop zo'n 20 meter achter je aan.. prachtig machtig.

• 03 Juli 2014 - 20:10

Helma Onderweg:

Hallo yen, ik weet niet wie je bent maar je bent van harte welkom op mijn tocht. Leuk dat je me volgt!