dag 88: van Labros naar Nasbinals - Reisverslag uit Nasbinals, Frankrijk van helma onderweg - WaarBenJij.nu dag 88: van Labros naar Nasbinals - Reisverslag uit Nasbinals, Frankrijk van helma onderweg - WaarBenJij.nu

dag 88: van Labros naar Nasbinals

Door: helma

Blijf op de hoogte en volg helma

11 Juli 2014 | Frankrijk, Nasbinals

Vrijdag 11 juli van Labros naar Nasbinals.
Heerlijk geslapen vannacht. Wel met oordoppen in want ook vrouwen kunnen snurken als dronken mannen, weet ik nu. Om 5 uur wakker, alles nog in diepe rust. Als die eerste dames uit de badkamer zijn sta ik ook op. Om kwart voor 7 ben ik beneden. Die kachel is vannacht leeggebrand en veel wat is nog niet droog. Ik probeer wat vuur in een houtvlot te krijgen maar zo hoopvol als het leek, het gaat weer als een nachtkaars uit. Mijn ontbijt is gebracht maar ik heb geen trek. Ik smeer het stokbrood op voor de lunch en geef de rest aan de anderen. Tegen half 9 ben ik wel klaar en ga op pad. De vier meiden zal ik vanavond weer zien, weet slapen in dezelfde gite in Nasbinals. Het is droog en ik wandel al niet akelig het kleine dorpje, Lasbros, uit. Het is een leuk klein dorpje. Eigenlijk een verzameling huizen. Het heeft geen kern en geen kerk. Over kleine landweggetjes kom ik een samenvoeging van een bos en een weiland. De koeien lopen onder deze dennenbomen en zijn waarschijnlijk de gnomen met hun bulten op deze ruggen wel gewend. Ze blijven rustig poseren voor een foto. Iets verderop die andere kant van Frankrijk: ze gebruiken hun land als een enorme schroothoop. Oudijzerboeren zouden hier goudgeld kunnen verdienen en het land zou alleen naar mooier worden. Zo ook de leegstaande huizen; die worden volgestouwd met alles wat ze niet meer gebruiken kunnen of zitten tot die nok toe vol met openhaardhout. Levensgevaarlijk. Hebben ze een oude auto? Dan wordt deze ergens geparkeerd en gebruikt als kliko. Geen haan die er naar kraait. Vreemd eigenlijk met al die Europese regelgeving omtrent afval etc. Zelfs oude koelkasten vind je overal buiten terug. Zo jammer.
Ik loop duidelijk in de Aubrac met zijn kenmerkende stenen. Jammer dat de zon
zich niet laat zien. Alles ziet grauw en telkens als ik een heuvel ook overkom denk ik te zien dat dorpjes wel in die zon liggen. Maar dat blijkt schijn. Veel koeien dragen vellen en die kalveren blijven gewoon bij die moeder lopen. Mooi gezicht. Op een kruispunt van paden u een kruis neergezet voor alle overleden pelgrims. Het is heerlijk lopen hoewel na 2 uur lopen deze oude blessure van anderen delen teen deze kop weer opsteekt. Nog even een paar dagen volhouden, in ieder geval tot op die camping. Gelukkig heb ik mijn oude schoenen nog. Als het droog weer wordt kan ik die mooi aan. De wind is fris maar door het lopen merk ik dat niet zo. Tegen half 12 krijg ik trek en dat komt mooi uit want een reclamebord verwijst naar een auberge waar ze aligot als repas hebben. Het dorp heet Rieutort d'Aubrac. Geen flauw idee hoe je dat uitspreekt. Ik verheug me helemaal op die aligot maar als ik de bocht omga en van alles verwacht, ben ik alweer aan het eind van het dorp. Niets restaurant en dus geen aligot. Dan maar dus lunch op een berg stenen langs dus weg, lekker uit die wind. Die cape kan even aan een boomtak om wat te drogen. Niet dat het erg heeft geregend, maar ook van laaghangende wolken word je nat. Ik check deze route even en het blijkt nog maar een uur lopen te zijn. Dan heb ik de vaart er flink ingehad. Heb toch al 25 km gelopen. Het terrein wad wel redelijk vlak maar er zaten toch ook beroerde paden tussen omdat deze beken buiten hun oevers waren getreden. Nou niet gek vind ik.
Tijdens de lunch maar een pcm. Ben benieuwd hoe de teen eruit ziet maar durf de schoen niet uit te doen. Deze wind wordt steeds kouder en ik trek deze cape aan tegen die wind. Een paar handschoenen was nu ook niet gek geweest. Al snel ben ik in Nasbinals. Hoevaak ben ik hier wel niet langs gereden maar ben nooit gestopt. Weet eigenlijk niet waarom. De politieschool houdt een oefening op een kruispunt dus neem ik keurig het zebrapad. Het is nog erg vroeg dus ga ik eerst naar die kerk. In die kerk staat een pellerine te zingen, zo godsgruwelijk hoog dat het bijna niet echt lijkt. En dat doet ze gewoon met haar rugzak om. Prachtig. Daarna denk ik deze weg te weten maar wat volgt is een enorme zoektocht naar het hotel waar ik de sleutel zou moeten halen. Ik loop het dorp al weer uit dus dat kan nooit goed zijn. Een grote groep pubers bestormt intussen die plaatselijke souvenirswinkel. En ik moet op zoek naar het hotel. Het enige wat op een hotel lijkt niet het juiste te zijn. En op die terugweg loop ik er zo tegen aan. Maar dan een toegangsdeur vinden is ook nog een opgave. Alles zit telkens om een hoekje. De deur van de gite is open. Het is een grote gite en de eigenaar komt pas om 18.15 uur. Ik lees ergens dat je moet wachten tot hij er is. Dus zet ik me maar aan die keukentafel en plan de route voor morgen. Ik ga het nooit halen om dit weekend op de camping aan te komen. Het is nog veel te ver en een slaapplaats vinden is dan een heel ander verhaal. Ik ga morgen 30 km lopen, in een keer door naar een klooster. Het heet Couvent de Malet. Meteen slaapplaats geregeld en de verslagen ge-update. Tegen 5 uur komt die volgende groep binnen en zo gauw het meDuidelijk is Hoe een en ander in deze giet er aan toe gaat, bemachtig ik het beste plekje qua bed. Daarna moet de rugzak in een enorme vuilniszak want net als gisteren zijn ze hier ook erg bang voor punaises de lit. Ik vind het altijd een heel gedoe maar nu mag de rugzak in iedereen naast mijn bed staan.
De club waarmee ik in een dotoir slaap (slaapzaal) zijn erg luidruchtig en overleggen niets. Vieze sokken hangen over de verwarming bij mijn hoofdkussen en omdat de verwarming loeiheet is, stinkt het binnen die kortste keren als deze neten. Ik zet een raam open naar dat wordt meteen weer gesloten want ze vinden het te koud. Ik ga het dorp in en zowaar vind ik aligot, dus toch nog aligot vandaag. Ik probeer een gesprekje aan te knopen maar blijkbaar hebben ze daar geen zin in en ze zetten zich aan de keukentafel. Ik geef het op. Ik wacht wel tot die 4 meiden komen voor wat gezelligheid. Eerst maar eens eten.

  • 11 Juli 2014 - 21:41

    Liana:

    Hallo Helma,
    Je kent me niet, maar ik ben volger van je blog. Ooit ben ik ook op weg gegaan, vandaar.
    Ik vind het leuk dat je een foto hebt genomen van het bankje, dat geplaatst is voor Adrie Dik. Zij kwam vaak bij de afdeling Fryslan van het Genootschap. We missen haar nog steeds.
    Ik wens je bon courage op je verdere tocht en ik vind het fijn dat je ons laat meegenieten.
    Groeten Liana


  • 13 Juli 2014 - 11:08

    Ria Haverkamp-Schutte:

    Hoi Helma,
    Ik hoorde van de week dat jij hier mee bezig was en heb nu je laatste verhaal gelezen.
    Ik ga alles nog terug lezen en vind het een hele onderneming.
    En dit helemaal in je eentje.
    Ik ga je vanaf nu volgen en wens je erg veel succes met alle kilometers die je nog wilt lopen.
    Vele groetjes Ria

  • 13 Juli 2014 - 21:20

    Helma Onderweg:

    Hallo Liana, ik ken het verhaal van Adrie Dik niet. Ik zag het bankje bij toeval, ik sliep namelijk in die gite waarvoor ik niet gereserveerd had. Fijn dat je meegenieten van mijn tocht. Ik hoop nog vele verslagen te kunnen toevoegen en je nog veel laten genieten. Dank je wel voor jouw berichtje.

  • 13 Juli 2014 - 21:33

    Helma Onderweg:

    Hallo Ria Haverkamp-Schutte wat leuk dat ik je hier weer tegenkom (naast jaarlijks op die rommelmarkt). En wat leuk dat je reageert. Dat geeft een mens moed. Ik ervaar het niet als een hele onderneming, dat gold meer voor die voorbereidingen. Eenmaal onderweg, geeft die weg wat je nodig hebt, niets meer, niets minder. Ik kan het iedereen met een wandelgemoed aanraden. Het is heerlijk om te doen hoewel het echt niet alleen rozengeur en maneschijn is hoor! Zere voeten, slecht weer, snurkende mensen in dezelfde kamer en de panische angst voor bedwantsen ( of zoiets). Maar deze mooie ontmoetingen, de prachtige natuur en deelachtig van mezelf zijn het waardevolst. Die neem ik op mijn pad weer mee terug naar huis.
    Fijn dat je me gewoon aan volgen. Als je het wat makkelijker wilt lezen dan heeft Linda blijkbaar een prachtig boek gemaakt waarin ze alles verzamelt.ik hoor er alleen maar positieve reacties op. Ik heb het zelf nog niet gezien maar ze heeft er al veel tijd en energie in gestoken. Komende week komen Rene en Henry me opzoeken. Ook zoiets waardevols, net als dat Rick met die jongens naar Epernay kwam en Ma met Ronnie naar België. Tijdens mijn tocht merk ik dat houden van niet altijd met woorden duidelijk gemaakt hoeft te worden. De camino is van mij, het is mijn weg maar ik loop hem zeker niet alleen. En dat is erg waardevol om te ontdekken en te ervaren. Ik hoop dat je jan genieten van mijn verslagen en ik hoor graag van je! Groetjes Helma

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

helma

Actief sinds 24 Maart 2014
Verslag gelezen: 527
Totaal aantal bezoekers 200193

Voorgaande reizen:

15 April 2014 - 15 September 2014

de weg naar Santiago de Compostela

Landen bezocht: